חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חלבון KRAS נוצר על ידי גן KRAS בכרומוזום 12. חלבון זה פועל במסלול האיתות RAS/MAPK אשר מעביר אותות מחוץ לתא אל גרעין התא. אותות אלו מורים לתא לגדול, להתחלק ולשגשג. החלבון הוא חלבון מסוג GTPase, כלומר הוא הופך מולקולה בשם GTP למולקולה אחרת בשם GDP. כשהוא נקשר למולקולה GTP הוא מופעל, וכשהוא ממיר את המולקולה ל־GDP הוא אינו פעיל, כלומר אינו מעביר אותות לגרעין התא.

KRAS וסרטן הריאה

מוטציה ב־KRAS היא המוטציה השכיחה ביותר בסרטן ריאה מסוג אדנוקרצינומה. המוטציות המתרחשות בגן KRAS גורמות לשינוי ברצף ה־DNA שגורם לשינויים בחלבון. המוטציות השכיחות ביותר ב־KRAS מתרחשות בקודון 12 ו־13 בגן (קודון הוא רצף של שלושה נוקולאוטידים ב־DNA) והן נקראת G12 ו־G13. כל אחת מהמוטציות האלו נחלקות גם הן לסוגים שונים, השכיחה ביותר היא מוטציית G12C.

מוטציה בחלבון מסוג KRAS מתבטאת בהעדפה של המצב המופעל של החלבון (כשהוא נקשר למולקולה GTP), ובכך היא גורמת להגברת מסלולי האיתות המובילים להתפתחות התאים הסרטניים.

מי נמצא בסיכון?

מוטציית KRAS מופיעה אצל כרבע מחולי סרטן ריאה מסוג אדנוקרצינומה. היא נמצאת בשכיחות גבוהה יותר בקרב מעשנים או מעשנים לשעבר.

איזה טיפול קיים למטופלי סרטן ריאה עם מוטציה בגן KRAS?

נכון להיום בסל התרופות הישראלי לא קיים טיפול מוכוון מטרה עבור חולים בסרטן ריאה מסוג אדנוקרצינומה עם מוטציה ב־KRAS. עם זאת, בשנה החולפת נעשתה התקדמות משמעותית עם אישור ה־FDA שניתן לתרופה חדשה למוטציה KRAS G12C, אשר קיימת אצל כ־13% מחולי סרטן ריאה מסוג אדנוקרצינומה. התרופה החדשה מעכבת את מסלול הפעילות של החלבון ובכך מונעת שגשוג והתחלקות של תאי הסרטן. מחקרים נוספים בוחנים אפשרויות טיפול מכוונות מטרה לסוגי מוטציה נוספים מסוג KRAS.

גלילה לראש העמוד

רגע לפני שאתם הולכים, נשמח שתעגלו לנו :)

העמותה הישראלית לסרטן ריאה פועלת לסייע לחולי סרטן הריאה ולמשפחותיהם. אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו במאבק זה ולתרום לעמותה באמצעות "עיגול לטובה".
כל עיגול קטן, עושה הבדל גדול. בואו נעזור יחד להעניק תקווה ותמיכה לאלו הזקוקים להם.

דילוג לתוכן